15 Nisan 2008 Salı

Intranet ve Usability


Özelikle büyük şirketlerde Intranet işlerin yürümesi için vazgeçilmez bir kaynak ve işlerin ne kadar efektif yapıldığını direkt etkiliyor.Intranet Usability sinin sağlanması, çalışanların online işlerini daha hızlı yapmalarını ve dolayısıyla çalışan verimliliğini doğrudan olumlu etkilemektedir. Yapılan araştırmalara göre verimlilik intranet usabilitysinin sağlanması sayesinde 44% artmaktadır( Jakob Niesen).
Bir firma, intranetinin kullanılabilirliliğine yapacağı yatırımla 2.5 milyon dolara yakın tasarruf yapmış olur.Ve bu sadece örnek işler için hesaplanmış bir tutar!

Intranet te dikkat edilmesi gereken Usability kurallarını kısaca ele alacağım bu yazımda:

Intranet bir çok sayfadan oluşuyor, bu sayfalar farklı departmanlara göre bölünmüş olsa da bunların görünümleri ve kullanıcıya verdiği duygu (look &feel) aynı olmalıdır, her sayfada ayrı bir tasarım ile karşılaşmak kullanıcıda oryantasyon bozulmasına yol açar. Yazı fontu, navigasyon yöntemi, grafik dizaynı ve sayfa yapısı tüm sayfalar da mümkün olduğunca tutarlı olmalıdır.

Intranet sayfası internet sayfasından kolayca ayrılabilmelidir ki, kullanıcı girdiği anda şirketin internet/intranet sayfasında olduğunu anlayabilsin.

Intranette hangi bilgilerin sayfa içeriği olarak, hangilerinin dosya olarak( pdf, excel, word...) verildiği belirtilmelidir.
Bir konuyla ilgili bilgi tek bir yerde verilmelidir. Bu bilgiye farklı yerlerden link verilebilir. Böylece kullanıcı bir kaç yerde birden tutulan bilginin hangisinin en güncel olduğunu anlamak için uğraşmaz, içerik yöneticisi ise bilgiyi tüm verildiği noktalarda güncellemek zorunda kalmaz.

Intranette bulduğumuz ve sürekli ulaşmak istediğimiz bir bilgiyi Bookmark olarak işaretlemek isteyebiliriz, fakat işyerimizde her zaman aynı makinadan intranete bağlanmıyor olabiliriz ve Bookmarklar da makineye özgü tutulduğu için başka yerden bağlanınca bunları göremeyiz. Kullanıcının login olmasına izin verir ve bookmarkları online olarak kullanıcı üzerinde tutulursa, kullanıcı bağlandığı her noktadan bunları görebilir.

Firmanın çalışanlarının ve bilgilerinin olduğu listeye her sayadan link verilmelidir. Bu listede isim, soyad, telefon, çalıştığı departman, çalıştığı pozisyon, yöneticisinin adı ve onun profiline link, çalışanın mail bilgileri mutlaka olmalı ve direkt mail atılabilmesi için bir link olmalı ve çalışanın resmi bulunmalıdır. Binada çalışanların yerleşim planı verildiyse masasının yeri işaretlenebilir. Geçmiş iş deneyimleri kısaca verilebilir, örneğin büyük bankalarımızdan biri intranette her çalışanının o bankada işe başlamadan önce nerede ne süreyle ve hangi pozisyonda çalıştığını listeliyor. Büyük firmalarda kişilerin birbiri hakkında fikir sahibi olmasının kısa ve direkt bir yolu...

Çalışanlardan birini aramak istiyorsak, sadece ismine değil, departman, pozisyon, işinin içeriğine göre de arama yapabilmeliyiz.

Eğer firmanın bir kaç binası varsa ve çalışanlar bu binalara da toplantı, çalışma gibi nedenlerle gidiyorlarsa bu binaların her birinin tam adresi, telefonu, binanın resmi, krokisi ve ulaşım imkanarı verilmelidir.

Kullanıcı girişini yaptığı taleplerin hangi aşamada , hangi departmanda olduğunu ve daha hangi aşamalardan geçeceğini görebilmelidir.

Bunlar intranet usability kurallarından sadece bir kaçı. Çalışanların intranet üzerinde hangi görevleri/işleri yerine getireceği, çalışma şekilleri ve beklentileri analiz edilmeli ve intranet sayfaları bu şekilde tasarlanmalıdır.Kullanıcı neyi nerede bulabieceğini bilmeli, zaman kaybetmemeli, intraneti verimli şekilde kullanabilmeli, her bilgi için bakacağı noktayı bilmeli ve intranetteki linkler arasında yolunu bulabilmelidir.

Hiç yorum yok: