2 Mayıs 2008 Cuma

Usability ve Derishow



















Kullanıcı deneyiminin pozitif olması sayfanın kullanılabilirliliğini etkiler mi? Kesinlikle evet! Kullanıcı sayfada ne kadar rahat eder, ne kadar rahat gezinirse, istediğiniz bilgileri/duyguyu ona o kadar rahat verebilirsiniz.

Derishow' un web sayfası bu anlamda benim için kötü bir deneyim oldu. Sayfaya girdim, bir de baktım mouse-pointer yerine, needeyse sayfanın dörtte biriboyutunda kesik bir kol. Bunu pointer olarak kullanıp istediğinizi seçiyorsunuz ve seçtiğinizde ne olduğunu anlamadığınız bir dalgalanma oluyorişaretlediğiniz noktada. Oysa su efekti verilmemişti sayfaya, tam terine cam efekti verilmişti s, bunu da "buğulanmayı kaldırın" seçeneğinden anlamıştım,benim bildiğim: cam buğulanır zaten su değil, camda da su dalgaları oluşmaz ki dokununca, hay allah, kafam karıştı şimdi. Hem bir bayan giyimi sayfasında neden erkek eli kullanılmış, daha estetik-narin bir bayan eli kullanılsa bu kadar itici olmazdı eminim. Kimin eli ise alınmasın ama işaret parmağı birazyamuk. Çok mu huysuzum/huyluyum diye çevremdeki arkadaşlarıma da sordum, yorumlar aynı. Hele bir de kolu sayfanın üst tarafına kaydırırsanız, o zaman kesik bir kol olduğunu anlayıp iyice irkiliyor insan, kesik bir kolu kullanarak bir şeyleri işaretlemek/seçmek istemiyorsunuz.Sayfada nereye tıklarsanız tıklayın oluşan dalga, size bir şey olacakmış, bir yere daha girecekmişsiniz ya da daha detay bilgi gelecekmiş duygusu veriyorsa da aldanmayın, hiç bir şey olduğu yok. Sol tarafta aşağıya doğru kayan ve tasarımları gösteren ekrının mouse ile değil oklar ile kontrol edilmesini istiyorum, diyelim ki ben kesik kola hakim olamıyorum, ama yok öyle bir seçeneğiniz, bu kol ile yaşamaya alışmanız lazım:(

3 ana ürün grubu var. Logonun üzerine gittiğinizde transparan bir kare görünüyor ve yok oluyor. Bu karenin amacı ne, tasarım anlamında da bir şey katmamış siteye. Hangi linki/logoyu seçerseniz o sola kayıyor ve logonun rengi değişiyor, parlıyor.Oysa yerliyerinde kalsa da sadece rengi değişse, kullanıcı sayfada neyin nerede olduğuna dair genel bir fikir sahibi olabilmesi açısından daha iyiolmaz mıydı?Gece tasarımlarının olduğu ürün grubuna girdiğinizde ve ürünlerin üzerine tıkladığınızda flaş patlama efekti ile gelen tasarımınbüyük resmi de çok rahatsız edici. Hem kimin hoşuna gider ki gözüne flaş patlaması???
Powerpoint in efektleri vardır ya, yazıları satır satır gösteren ve yok eden, öyle bir efekt kullanılmış ilk girdiğinizde ve anasayfadan alt linke geçişte çıkacak şekilde ve ortalama okuma zamanı hesaplanarak ekranda bir süre kalması sağlanmış sanıyorum. Ama ben hızlı okuyorsam ve sayfaya bu 10. gelişimse yazının kaybolmasını ve sayfanın yüklenmesini beklemek istemiyorum demektir. Powerpointte tab tuşu ile bu efektihızlandırabiliyorsunuz, burada elniz mahkum bekleyeceksiniz...Bari bir "skip" seçeneğim olsaydı.

Ben Derishow un tasarımlarını çok özgün ve hoş buluyorum. Sanıyorum aynı özgğnlüğünü webdeki varoluş şekli ile devam ettirmeye çalışmışlar ama kullanıcı açısından kullanımı çok zor bir sayfa çıkmış ortaya. Özgün tasarım ve usability nin bir arada sağlanabileceğine inanıyorum.Web sayfası firmanın önemli pazarlama araçlarından biri ve kötü bir tasarım müşterinin bir marka hakkındaki olumlu fikrini anında sarsabilir,yerle bir edebilir. Çok dikkatli olmak, kullanıcı için sayfayı ne kadar kullanılabilir tasarlandığını gösterip, " size önem veriyoruz" mesajnı vermekgerekir.Usability, pazarlama için de önemli bir silah aslında...İyi kullanmak lazım.

Hiç yorum yok: